Uitdagingen in de klas: Een goed begin van de les

Denk eens terug aan een spreker die je pas gehoord hebt. Vaak blijft het begin en het eind van de presentatie hangen. Is de eerste indruk van de spreker niet positief, dan kan het zijn dat je de hele toespraak vergeet. Ook in de klas kan een begin de les maken of breken. Vertel in elk geval het doel van de les en wat je van de les verwacht.
Drie tips om de les goed te beginnen:
- Neem regie. Start met praten zodra je om stilte hebt gevraagd, verlaag je stemvolume als er nog veel geluid is in de klas, leerlingen worden daardoor sneller stil.
- Gebruik de gele boodschappentastechniek om verrassingen tevoorschijn te toveren die bijdragen aan de les.
- Gebruik duidelijke lichaamstaal, straal er vertrouwen mee uit en laat passie zien voor wat je de leerlingen gaat vertellen.
Deze tips en meer staan in het boek 55 uitdagingen in de klas.
Geschikt voor beginnende én ervaren leerkrachten. Een mooi en inspirerend (cadeau)boek. Nu met gratis verzending!