Prentenboekenserie: Hoe doe je dat?

  • Herkenbare (gedrags)situaties en gericht werken aan vaardigheden
  • Stevig pedagogisch fundament
  • Actie: ontvang een gratis jaargang bij een abonnement

In deze prentenboekenserie verkennen kinderen in de onderbouw, samen met de leerkracht, concrete (gedrags)situaties. Ideaal voor scholen die sociaal-emotioneel leren vanaf de eerste schooldag goed op de kaart willen zetten. In elk deel staat een herkenbaar onderwerp uit het leven van kleuters centraal. Dit biedt de leerkracht de kans om hier dieper op in te gaan. Situaties worden vanuit verschillende invalshoeken behandeld. Hoe doe je dat? is daarmee heel geschikt als aanvulling op een SEL-methode, zoals Kwink.

In elk deel staat een herkenbaar onderwerp uit het leven van kleuters centraal. Dit biedt de leerkracht de kans om hier dieper op in te gaan. Situaties worden vanuit verschillende invalshoeken behandeld. Hoe doe je dat? is daarmee heel geschikt als aanvulling op een SEL-methode, zoals Kwink.

Aanvullend materiaal via de site

Elke titel bevat een ander thema, met bij elk deel van het verhaal gespreksvragen en werkvormen. Op de speciale website zijn extra materialen te vinden, waaronder liedjes en de downloads van de werkbladen uit de boeken.

Bekijk twee werkvormen uit het boek Vrienden maken 
of twee werkvormen uit het boek Omgaan met ruzie.

Hoe doe je dat? wordt door leerkrachten die de serie gebruiken beoordeeld met een 8,2.

De delen uit de serie Hoe doe je dat?

De serie bestaat uit 15 prentenboeken. In 2025 verschijnen de laatste 3 delen. 

Deel 1: Zo gaat dat niet
Harmen weet niet in elke situatie even goed hoe hij zich hoort te gedragen, maar is wel heel vriendelijk. Met hulp van Hassel en zijn vrienden komt het goed.

Vaardigheden
• contact zoeken • feliciteren • helpen • jezelf presenteren • op je beurt wachten • rekening houden met de ander • wensen verwoorden
Bekijk en bestel

Deel 2: Vrienden maken
Odette is uitgenodigd voor een dansfeest. Ze mag een vriend meenemen. Maar wanneer is iemand een vriend? Zou Mol een vriend zijn?

Vaardigheden
• contact zoeken • belangstelling tonen voor een ander • rekening houden met een ander • luisteren naar een ander • aardig doen • grapjes maken • compliment geven • opkomen voor jezelf • sorry zeggen • een ander troosten/geruststellen • bedanken • samen spelen

Bekijk en bestel

Deel 3: Gevoelens herkennen
Ep heeft een speurtocht uitgezet. Hij heeft foto’s van zichzelf verstopt waarop je kunt zien hoe hij zich voelt. Is Ep blij, bang, boos of verdrietig?

Vaardigheden
• herkennen van gevoelens bij jezelf • benoemen van gevoelens bij jezelf • herkennen van gevoelens bij een ander • benoemen van gevoelens bij een ander • manieren kunnen benoemen om rustig te blijven • gevoelens (op een gepaste manier) kunnen uiten • rekening houden met de gevoelens van een ander

Bekijk en bestel

Deel 4: Omgaan met ruzie
Op het plein is een nieuwe winkel: De Bloemenbuur. Omdat het vandaag feest is, geeft Ep zijn eerste bos bloemen gratis weg. Dan komen de eerste klanten. Er ontstaat ruzie. Gelukkig blijft Ep rustig en helpt hij de ruzies op te lossen.

Vaardigheden
• aanvaarden van excuses van een ander • boosheid (op een gepaste manier) kunnen uiten • helpen bij een ruzie • herkennen van gevoelens bij jezelf en bij een ander • kalmeren met behulp van een ander • luisteren naar een ander • naar een ander luisteren als diegene sorry zegt • ruzie oplossen • samen voor een fijne sfeer in de groep zorgen • sorry zeggen • vertellen waarom je boos bent op een ander • zelf rustig worden

Bekijk en bestel

Deel 5: Geduld hebben
Odette, Hassel en Egel zijn op de Kwinkerboerderij. Ze mogen de Kwinkerboer helpen. De Kwinkerboer legt alles rustig uit. Maar Egel is ongeduldig, hij wil alles meteen. Daardoor vergeet hij weleens te luisteren. 


Vaardigheden
• begrijpen wanneer je (even) moet wachten • ergens geduldig op kunnen wachten • geduldig wachten op je beurt • herkennen en benoemen van gevoelens bij jezelf en de ander • iemand om hulp vragen • luisteren naar een uitleg • manieren gebruiken om geduldig te kunnen wachten • meteen in actie komen als het nodig is • op een adequate manier om aandacht vragen • verschillen en overeenkomsten opmerken tussen jezelf en anderen • weten wanneer je iemand mag storen • weten wat geduld betekent • zelf praktische problemen oplossen

 Bekijk en bestel

Deel 6: Samenwerken
Ep, Odette en Egel hebben alle drie een restaurant. Ze kunnen allemaal iets heel goed. Bij Ep is het heel gezellig. Bij Odette is het heel netjes en Egel kan heel goed koken. Ze kunnen ook allemaal iets niet zo goed. Zouden ze niet veel beter samen kunnen werken? 

Vaardigheden
• afspraken maken • benoemen van kwaliteiten • complimenten geven • doen wat is afgesproken • eigen inbreng hebben • elkaar helpen • luisteren naar een ander • netjes omgaan met materiaal • op je beurt wachten • samen een plan maken • samen keuzes maken • samen opruimen • taken verdelen • verschillen en overeenkomsten herkennen • vertellen wat goed ging • vertellen wat je nog wil leren • vriendelijk op elkaar reageren

Bekijk en bestel

Deel 7: Zelfvertrouwen
Varken gaat mee op een uitstapje naar een kasteel. Maar ze kent sommige andere dieren niet. Durft ze het om naast iemand te gaan zitten die ze niet kent? Ze spreekt zichzelf moed in en gaat zitten. 

Vaardigheden
• doorzetten als iets niet meteen lukt • herkennen en benoemen van gevoelens bij jezelf en de ander • jezelf of ander geruststellen • jezelf moed inspreken • jezelf presenteren • kunnen benoemen waar je iets voelt in je lijf • nee durven zeggen • om hulp durven vragen • positief over jezelf denken • trots zijn als iets gelukt is • verschillen en overeenkomsten opmerken tussen jezelf en anderen • weten wat je (nog niet) durft • weten wat je (nog niet) kan • weten wat je kunt doen als je iets spannend vindt

Bekijk en bestel

Deel 8: Omgaan met teleurstelling
Tante Odilia heeft beloofd dat Odette, Hassel en Egel met een luchtballon mogen vliegen. Maar het waait te hard, daarom kan het niet doorgaan. Wat een teleurstelling! Ze heeft wel iets anders bedacht: met harde wind kun je goed vliegeren. 

Vaardigheden
• benoemen en herkennen van gevoelens bij jezelf en de ander • elkaar helpen • gevoelens (op een gepaste manier) kunnen uiten • helpende gedachten gebruiken • iemand om hulp vragen • positief reageren als iets anders gaat dan je wil • rekening houden met de gevoelens van een ander • rustig worden • samen voor een fijne sfeer in de groep zorgen • verschillen en overeenkomsten opmerken tussen jezelf en anderen • volhouden als iets niet direct lukt • vriendelijk op elkaar reageren • weten dat gevoelens kunnen veranderen • weten wat je (nog niet) kan • naar een ander luisteren (als diegene sorry zegt)

 Bekijk en bestel

Deel 9: Voor jezelf opkomen
Pim heeft zijn hangmat opgehangen. Daar gaat hij straks lekker in liggen. Maar als hij terugkomt ligt er een heel groot dier in. Pim wil dat het grote dier weggaat, maar hoe pakt hij dat het beste aan? Pim leert dat er verschillende manieren zijn waarop je dat kunt doen.

Vaardigheden
• complimenten geven • elkaar helpen • grenzen aangeven • herkennen van gevoelens bij jezelf en anderen • hulp vragen • iemand (durven) aanspreken • jezelf moed inspreken • kiezen op basis van eigen voorkeuren • luisteren naar een ander • nee (durven) zeggen • samen tot een oplossing komen • trots zijn als iets gelukt is • wensen verwoorden • weten wat je kan • weten welke regels er zijn • je aan de regels houden

Bekijk en bestel

Deel 10: Winnen en verliezen
Egel en Schildpad vormen een team bij de speldag.  Als ze ergens het beste in zijn, verdienen ze een gouden kraal. Wie aan het eind van de dag de meeste gouden kralen heeft, heeft gewonnen. Egel en Schildpad zijn in sommige dingen wel goed, maar in andere dingen minder. Ze winnen weleens, maar verliezen ook. En dat is niet altijd makkelijk!

Vaardigheden
 • Belangstelling tonen voor een ander • Doorzetten • Een ander aanmoedigen • Een ander en jezelf moed inpraten • Een ander feliciteren • Een compliment geven • (Elkaar) helpen • Gevoelens (op een gepaste manier) kunnen uiten • Herkennen en benoemen van gevoelens bij jezelf en anderen • Iemand om hulp vragen • Je aan de (spel)regels houden • Nadenken voordat je een keuze maakt • Nee (durven) zeggen • Op je beurt wachten • Rekening houden met de gevoelens van een ander • Rustig blijven • Samen een overwinning vieren • Samenwerken / samen spelen • Vertrouwen hebben in eigen kunnen • Vriendelijk op een ander reageren • Weten wat je wel en (nog) niet kan • (Zelf) rustig worden

Bekijk en bestel

Deel 11: Omgaan met plagen en pesten
Mol let in het museum op of de andere dieren aardig met elkaar omgaan. Hij hoort Odette iets onaardigs tegen Arie zeggen. Maar toch moeten Arie en Odette er allebei om lachen. Dat is plagen, denkt Mol. Later ziet hij dat Koe steeds voor Hassel gaat staan, waardoor Hassel niets kan zien. Dit is geen plagen meer, maar pesten. Zo leren Mol en de andere dieren over het verschil tussen plagen en pesten.

Vaardigheden
• Goed kijken naar een ander • Grenzen aangeven • Herkennen van gevoelens bij jezelf en een ander • Herkennen van plagen en/of pesten • Jezelf en anderen moed inspreken • Nadenken voordat je een keuze maakt • Nee (durven) zeggen • Opkomen voor jezelf en een ander • Rekening houden met (de gevoelens van) een ander • Samen voor een fijne sfeer in de groep zorgen • Sorry zeggen

 Bekijk en bestel

Deel 12: Groeimindset
Odette is gek op paarden. Maar als Egel haar uitnodigt om mee te gaan naar de manege durft ze niet zo goed. Ze heeft eigenlijk nog nooit een paard geaaid of verzorgd. En er zeker nog nooit op gereden. Egel zegt dat het echt leuk is en dat ze het gewoon moet proberen. Als je het niet probeert, weet je ook niet of je iets kan. En als je het niet meteen kan, kun je het toch leren?.

Vaardigheden
• Complimenten geven • Doorzetten als het niet meteen lukt • Fouten durven maken • Helpende gedachten inzetten • Herkennen van emoties bij jezelf en bij een ander • Herkennen van gedachten bij jezelf • Om hulp durven/kunnen vragen • Rustig worden • Trots zijn als iets gelukt is • Vertrouwen hebben in eigen kunnen • Weten dat je kunt groeien • Weten wat je kan en wat (nog) niet • Weten wat een groeimindset is • Weten welke gedachten helpend zijn en welke niet

Bekijk en bestel

Abonnement

Ben je geïnteresseerd in alle titels en ontvang je ze graag automatisch? Neem dan een abonnement. Wij sturen je dan elk jaar de nieuwste titels toe, zonder verzendkosten.

Sluit een abonnement af

Prijzen

Per losse titel:

  • prijs: € 19,95
  • verzending: € 4,95

Abonnement:

  • € 55,- per jaar (2021 t/m 2025)
  • gratis verzending
  • 3 titels per jaar
  • één jaargang gratis t.w.v. € 55,-

In 2024 en 2025 verschijnen de laatste zes titels. 
Wil je de serie compleet hebben? Neem dan een voordelig abonnement. Je krijgt dan één jaargang gratis.

De makers van 'Hoe doe je dat?'

Jonge kinderen die voor het eerst naar school gaan, maken vanaf de eerste dag kennis met nieuwe (gedrags)situaties. Doordat er het hele jaar door kinderen blijven instromen, bevindt een kleutergroep zich eigenlijk voortdurend in de storming-fase. Dat vraagt veel van de leerkracht en van de kinderen. Aandacht voor sociaal-emotioneel leren is in deze groepen van groot belang. En soms kan wat extra aandacht naast de methode helpen om ook nieuwe kinderen een plaats te laten vinden in de groep.

Hoe doe je dat? is ontstaan vanuit de vraag van scholen naar verdiepend materiaal bij specifieke onderbouwthema’s. Een team van enthousiaste (liedjes)schrijvers, redacteuren, en marketeers van Kwintessens heeft het concept uitgewerkt. Hierin werden wij ondersteund door Marijne Sammels, gedragswetenschapper en Kwink-trainer.