Prentenboekenserie: Hoe doe je dat?

  • Herkenbare (gedrags)situaties en gericht werken aan vaardigheden
  • Stevig pedagogisch fundament
  • Actie: ontvang een gratis jaargang bij een vijfjaarabonnement

Prentenboekenserie

In deze nieuwe prentenboekenserie verkennen kinderen in de onderbouw, samen met de leerkracht, concrete (gedrags)situaties. Ideaal voor scholen die sociaal-emotioneel leren vanaf de eerste schooldag goed op de kaart willen zetten. In elk deel staat een herkenbaar onderwerp uit het leven van kleuters centraal. Dit biedt de leerkracht de kans om hier dieper op in te gaan. Situaties worden vanuit verschillende invalshoeken behandeld. Hoe doe je dat? is daarmee heel geschikt als aanvulling op een SEL-methode, zoals Kwink

Hoe doe je dat? wordt door leerkrachten die de serie gebruiken beoordeeld met een 8,2!

Aanvullend materiaal via de site

Elke titel bevat een ander thema, met bij elk deel van het verhaal gespreksvragen en werkvormen. Op de speciale website zijn extra materialen te vinden, waaronder liedjes en de downloads van de werkbladen uit de boeken.

Bekijk twee werkvormen uit het boek Vrienden maken
of twee werkvormen uit het boek Omgaan met ruzie

De 6 delen uit de serie Hoe doe je dat?

Deel 1: Zo gaat dat niet
Hassel krijgt onverwacht bezoek van zijn neef Harmen. Samen gaan ze klussen bij Ep en op verjaardagsvisite bij Odette. Harmen weet niet in elke situatie even goed hoe hij zich hoort te gedragen, maar is wel heel vriendelijk. Met hulp van Hassel en zijn vrienden komt het gelukkig
toch goed.

Deel 2: Vrienden maken
Odette is uitgenodigd voor een dansfeest. Ze mag een vriend meenemen. Maar wanneer is iemand een vriend? Zou Mol een vriend zijn? Dat gaan Mol en Odette ontdekken door samen iets te gaan doen. Zo leren ze elkaar beter kennen. Als ze naar het dansfeest gaan weet Odette het zeker: Mol is een leuke vriend.

Deel 3: Gevoelens herkennen
Ep heeft een speurtocht uitgezet. Hij heeft foto’s van zichzelf verstopt waarop je kunt zien hoe hij zich voelt. Is Ep blij, bang, boos of verdrietig? Onderweg maken zijn vrienden al die emoties zelf ook mee. En zelfs Schildpad, die zegt dat hij geen emoties heeft, is aan het eind heel blij!

Vaardigheden
• contact zoeken • feliciteren • helpen • jezelf presenteren • op je beurt wachten • rekening houden met de ander • wensen verwoorden

Vaardigheden
• contact zoeken • belangstelling tonen voor een ander • rekening houden met een ander • luisteren naar een ander • aardig doen • grapjes maken • compliment geven • opkomen voor jezelf • sorry zeggen • een ander troosten/geruststellen • bedanken • samen spelen

Vaardigheden
• herkennen van gevoelens bij jezelf • benoemen van gevoelens bij jezelf • herkennen van gevoelens bij een ander • benoemen van gevoelens bij een ander • manieren kunnen benoemen om rustig te blijven • gevoelens (op een gepaste manier) kunnen uiten • rekening houden met de gevoelens van een ander

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0701

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0702

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0703


Deel 4: Omgaan met ruzie
Op het plein in de stad is een nieuwe winkel: De Bloemenbuur. Ep is de baas van de winkel. Omdat het vandaag een beetje feest is, geeft hij zijn eerste bos bloemen gratis weg. Maar dan komen de eerste klanten. Het lijkt wel of ze tegelijk naar binnen willen. Er ontstaat ruzie. En dat is niet de laatste die dag. Gelukkig blijft Ep rustig en helpt hij de ruzies op te lossen.

Deel 5: Geduld hebben
Odette, Hassel en Egel zijn op de Kwinkerboerderij. Ze mogen de Kwinkerboer helpen. De Kwinkerboer legt alles rustig uit. Maar Egel is ongeduldig, hij wil alles meteen. Daardoor vergeet hij weleens te luisteren. De Kwinkerboer heeft gelukkig veel geduld. En Egel weet heel goed wanneer je niet moet wachten.

Deel 6: Samenwerken
Ep, Odette en Egel hebben alle drie een restaurant. Ze kunnen allemaal iets heel goed. Bij Ep is het heel gezellig. Bij Odette is het heel netjes en Egel kan heel goed koken. Ze kunnen ook allemaal iets niet zo goed. Zouden ze niet veel beter samen kunnen werken? Dan is het gezellig in het restaurant, netjes en is het eten lekker. Maar wat moet je allemaal kunnen om goed samen te werken?

Vaardigheden
• aanvaarden van excuses van een ander • boosheid (op een gepaste manier) kunnen uiten • helpen bij een ruzie • herkennen van gevoelens bij jezelf en bij een ander • kalmeren met behulp van een ander • luisteren naar een ander • naar een ander luisteren als diegene sorry zegt • ruzie oplossen • samen voor een fijne sfeer in de groep zorgen • sorry zeggen • vertellen waarom je boos bent op een ander • zelf rustig worden

Vaardigheden
• begrijpen wanneer je (even) moet wachten • ergens geduldig op kunnen wachten • geduldig wachten op je beurt • herkennen en benoemen van gevoelens bij jezelf en de ander • iemand om hulp vragen • luisteren naar een uitleg • manieren gebruiken om geduldig te kunnen wachten • meteen in actie komen als het nodig is • op een adequate manier om aandacht vragen • verschillen en overeenkomsten opmerken tussen jezelf en anderen • weten wanneer je iemand mag storen • weten wat geduld betekent • zelf praktische problemen oplossen

Vaardigheden
• afspraken maken • benoemen van kwaliteiten • complimenten geven • doen wat is afgesproken • eigen inbreng hebben • elkaar helpen • luisteren naar een ander • netjes omgaan met materiaal • op je beurt wachten • samen een plan maken • samen keuzes maken • samen opruimen • taken verdelen • verschillen en overeenkomsten herkennen • vertellen wat goed ging • vertellen wat je nog wil leren • vriendelijk op elkaar reageren

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0704

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0705

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0706


Deel 7: Zelfvertrouwen
Varken staat op het trapje van de bus. Ze gaat mee op een uitstapje naar een kasteel. Maar ze kent sommige andere dieren niet. Durft ze het om naast iemand te gaan zitten die ze niet kent? Ze spreekt zichzelf moed in en gaat zitten. Wat doe je daarna? Gelukkig helpt Arie haar door zich voor te stellen en vragen te stellen. In het kasteel vindt Arie de trap naar de toren maar eng. Varken leert aan Arie hoe je jezelf moed in kunt spreken en het dan toch durft te proberen.

Deel 8: Omgaan met teleurstelling
Tante Odilia heeft beloofd dat Odette, Hassel en Egel met een luchtballon mogen vliegen. Maar het waait te hard, daarom kan het niet doorgaan. Wat een teleurstelling! Ze heeft wel iets anders bedacht: met harde wind kun je goed vliegeren. De vlieger van Hassel wil niet vliegen. Wat jammer! Gelukkig kunnen ze de volgende dag toch met de luchtballon. Maar als het zover is… vergeet Odette de tas met lekkers. Wat vervelend! Maar de dieren hebben al veel geleerd over omgaan met teleurstellingen. Zo wordt het toch een vrolijke tocht.

Deel 9: Voor jezelf opkomen
Pim heeft zijn hangmat opgehangen. Daar gaat hij straks lekker in liggen. Maar als hij terugkomt ligt er een heel groot dier in. Pim wil dat het grote dier weggaat, maar hoe pakt hij dat het beste aan? Hoe kan hij voor zichzelf opkomen? Pim leert dat er verschillende manieren zijn waarop je dat kunt doen.

Vaardigheden
• doorzetten als iets niet meteen lukt • herkennen en benoemen van gevoelens bij jezelf en de ander • jezelf of ander geruststellen • jezelf moed inspreken • jezelf presenteren • kunnen benoemen waar je iets voelt in je lijf • nee durven zeggen • om hulp durven vragen • positief over jezelf denken • trots zijn als iets gelukt is • verschillen en overeenkomsten opmerken tussen jezelf en anderen • weten wat je (nog niet) durft • weten wat je (nog niet) kan • weten wat je kunt doen als je iets spannend vindt

Vaardigheden
• benoemen en herkennen van gevoelens bij jezelf en de ander • elkaar helpen • gevoelens (op een gepaste manier) kunnen uiten • helpende gedachten gebruiken • iemand om hulp vragen • positief reageren als iets anders gaat dan je wil • rekening houden met de gevoelens van een ander • rustig worden • samen voor een fijne sfeer in de groep zorgen • verschillen en overeenkomsten opmerken tussen jezelf en anderen • volhouden als iets niet direct lukt • vriendelijk op elkaar reageren • weten dat gevoelens kunnen veranderen • weten wat je (nog niet) kan • naar een ander luisteren (als diegene sorry zegt)

Vaardigheden
• complimenten geven • elkaar helpen • grenzen aangeven • herkennen van gevoelens bij jezelf en anderen • hulp vragen • iemand (durven) aanspreken • jezelf moed inspreken • kiezen op basis van eigen voorkeuren • luisteren naar een ander • nee (durven) zeggen • samen tot een oplossing komen • trots zijn als iets gelukt is • wensen verwoorden • weten wat je kan • weten welke regels er zijn • je aan de regels houden

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0707

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0708

Prijs: € 19,95
Bestelnr. 0709


Abonnement

Bent u geïnteresseerd in alle titels en ontvangt u ze graag tijdig? Neem dan een abonnement. Wij sturen u dan elk jaar de nieuwste titels toe, zonder verzendkosten.

Sluit een abonnement af

Per losse titel Vijfjaarabonnement*)
€ 19,95 € 55,- per jaar/2021-2025
Verzending € 4,95 Gratis verzending
3 titels per jaar
Na 5 jaar opzegbaar
  Actie: nu één jaargang gratis t.w.v. € 55,-**)

*) Het abonnement stopt automatisch en is niet tussentijds opzegbaar.
**) Sluit u in 2023 een vijfjaarabonnement af, dan ontvangt u de eerste negen titels in één keer. U betaalt daarvoor € 110,- (€ 165,- min de twee gratis delen t.w.v. € 55,-). In 2024 en 2025 betaalt u jaarlijks nog € 55,-.
Let op: heeft u een of meerdere titels al in uw bezit? Geef dat aan in het veld Vragen/opmerkingen op het bestelformulier, dan ontvangt u deze niet nogmaals.

De makers van 'Hoe doe je dat?'

Jonge kinderen die voor het eerst naar school gaan, maken vanaf de eerste dag kennis met nieuwe (gedrags)situaties. Doordat er het hele jaar door kinderen blijven instromen, bevindt een kleutergroep zich eigenlijk voortdurend in de storming-fase. Dat vraagt veel van de leerkracht en van de kinderen. Aandacht voor sociaal-emotioneel leren is in deze groepen van groot belang. En soms kan wat extra aandacht naast de methode helpen om ook nieuwe kinderen een plaats te laten vinden in de groep.

Hoe doe je dat? is ontstaan vanuit de vraag van scholen naar verdiepend materiaal bij specifieke onderbouwthema’s. Een team van enthousiaste (liedjes)schrijvers, redacteuren, en marketeers van Kwintessens heeft het concept uitgewerkt. Hierin werden wij ondersteund door Marijne Sammels, gedragswetenschapper en Kwink-trainer.

Kwink

© Copyright 2023 Kwintessens Disclaimer | Privacy Ideal Logo