Prentenboekenserie: Hoe doe je dat?

  • Herkenbare (gedrags)situaties en gericht werken aan vaardigheden
  • Stevig pedagogisch fundament
  • Met werkvormen

In deze prentenboekenserie verkennen kinderen in de onderbouw, samen met de leerkracht, concrete (gedrags)situaties. Ideaal voor scholen die sociaal-emotioneel leren vanaf de eerste schooldag goed op de kaart willen zetten. In elk deel staat een herkenbaar onderwerp uit het leven van kleuters centraal. Dit biedt de leerkracht de kans om hier dieper op in te gaan. Situaties worden vanuit verschillende invalshoeken behandeld. Hoe doe je dat? is daarmee heel geschikt als aanvulling op een SEL-methode, zoals Kwink.

Aanvullend materiaal via de site

Elke titel bevat een ander thema, met bij elk deel van het verhaal gespreksvragen en werkvormen. Op de speciale website zijn extra materialen te vinden, waaronder liedjes en de downloads van de werkbladen uit de boeken.

Bekijk twee werkvormen uit het boek Vrienden maken 
of twee werkvormen uit het boek Omgaan met ruzie.

Hoe doe je dat? wordt door leerkrachten die de serie gebruiken beoordeeld met een 8,2.

De delen uit de serie Hoe doe je dat?

De serie bestaat uit 15 prentenboeken. In maart 2025 verschijnen de laatste 3 delen. 

Deel 1: Zo gaat dat niet
Harmen weet niet in elke situatie even goed hoe hij zich hoort te gedragen, maar is wel heel vriendelijk. Met hulp van Hassel en zijn vrienden komt het goed.

Deel 2: Vrienden maken
Odette is uitgenodigd voor een dansfeest. Ze mag een vriend meenemen. Maar wanneer is iemand een vriend? Zou Mol een vriend zijn? 

Deel 3: Gevoelens herkennen
Ep heeft een speurtocht uitgezet. Hij heeft foto’s van zichzelf verstopt waarop je kunt zien hoe hij zich voelt. Is Ep blij, bang, boos of verdrietig? 

Deel 4: Omgaan met ruzie
Op het plein is een nieuwe winkel: De Bloemenbuur. Omdat het vandaag feest is, geeft Ep zijn eerste bos bloemen gratis weg. Dan komen de eerste klanten. Er ontstaat ruzie. Gelukkig blijft Ep rustig en helpt hij de ruzies op te lossen.

Bekijk en bestel

Deel 5: Geduld hebben
Odette, Hassel en Egel zijn op de Kwinkerboerderij. Ze mogen de Kwinkerboer helpen. De Kwinkerboer legt alles rustig uit. Maar Egel is ongeduldig, hij wil alles meteen. Daardoor vergeet hij weleens te luisteren. 

 Bekijk en bestel

Deel 6: Samenwerken
Ep, Odette en Egel hebben alle drie een restaurant. Ze kunnen allemaal iets heel goed, maar ook iets niet zo goed. Zouden ze niet veel beter samen kunnen werken? Maar wat moet je allemaal kunnen om goed samen te werken?

Bekijk en bestel

Deel 7: Zelfvertrouwen
Varken gaat mee op een uitstapje naar een kasteel. Maar ze kent sommige andere dieren niet. Durft ze het om naast iemand te gaan zitten die ze niet kent? Ze spreekt zichzelf moed in en gaat zitten. Wat doe je daarna?

Bekijk en bestel

Deel 8: Omgaan met teleurstelling
Tante Odilia heeft beloofd dat Odette, Hassel en Egel met een luchtballon mogen vliegen. Maar het waait te hard, daarom kan het niet doorgaan. Wat een teleurstelling! Maar de dieren leren veel over omgaan met teleurstellingen.

 Bekijk en bestel

Deel 9: Voor jezelf opkomen
Pim heeft zijn hangmat opgehangen. Maar als hij terugkomt ligt er een heel groot dier in. Pim wil dat het grote dier weggaat, maar hoe pakt hij dat het beste aan? Pim leert dat er verschillende manieren zijn waarop je dat kunt doen.

Bekijk en bestel

Deel 10: Winnen en verliezen
Egel en Schildpad vormen een team bij de speldag.  Als ze ergens het beste in zijn, verdienen ze een gouden kraal. Egel en Schildpad zijn in sommige dingen wel goed, maar in andere dingen minder. Ze winnen weleens, maar verliezen ook. En dat is niet altijd makkelijk!

Bekijk en bestel

Deel 11: Omgaan met plagen en pesten
Mol hoort Odette iets onaardigs tegen Arie zeggen. Maar toch moeten Arie en Odette er allebei om lachen. Dat is plagen, denkt Mol. Later ziet hij dat Koe steeds voor Hassel gaat staan, waardoor Hassel niets kan zien. Dit is geen plagen meer, maar pesten. Wat is het verschil?

 Bekijk en bestel

Deel 12: Groeimindset
Odette is gek op paarden. Maar als Egel haar uitnodigt om mee te gaan naar de manege durft ze niet zo goed. Egel zegt dat het echt leuk is en dat ze het gewoon moet proberen. Als je het niet probeert, weet je ook niet of je iets kan. En als je het niet meteen kan, kun je het toch leren?

Bekijk en bestel

Deel 13: Respect
Bakker Ep heeft iets nieuws in zijn winkel: Broodje respect. Voor dit speciale broodje moet je wel wat doen. Je moet laten zien dat je zelf ook respect hebt: dat je de bakker groet, op je beurt wacht en netjes iets vraagt. Maar ook de bakker moet soms nog leren wat respect is.

 Bekijk en bestel

Deel 14: Aardig doen
Emmabel is de nieuwe postbode in de straat. Elke morgen zwaait ze naar de dieren en zegt ze vriendelijk ‘Goedemorgen!’ De aardige dingen die postbode Emmabel doet werken aanstekelijk. Zo wordt het steeds fijner in de straat!

 Bekijk en bestel

Deel 15: Omgaan met afscheid
Op zaterdag komen Ep, Odette, Koe en Muis altijd samen bij het bankje. Maar deze zaterdag is Muis er niet. En de week erna alweer niet. De dieren missen hem erg. Waar is hij heen? Iedereen is uit hun doen, maar allemaal op hun eigen manier. Zo gaat dat als je iemand mist.

Bekijk en bestel

Abonnement

Ben je geïnteresseerd in alle titels en ontvang je ze graag automatisch? Neem dan een abonnement. Wij sturen je dan elk jaar de nieuwste titels toe, zonder verzendkosten.

Sluit een abonnement af

Prijzen

Per losse titel:

  • prijs: € 19,95
  • verzending: € 4,95

Abonnement:

  • € 55,- per jaar (2021 t/m 2025)
  • gratis verzending
  • 3 titels per jaar
  • één jaargang gratis t.w.v. € 55,-

In 2024 en 2025 verschijnen de laatste zes titels. 
Wil je de serie compleet hebben? Neem dan een voordelig abonnement. Je krijgt dan één jaargang gratis.

De makers van 'Hoe doe je dat?'

Jonge kinderen die voor het eerst naar school gaan, maken vanaf de eerste dag kennis met nieuwe (gedrags)situaties. Doordat er het hele jaar door kinderen blijven instromen, bevindt een kleutergroep zich eigenlijk voortdurend in de storming-fase. Dat vraagt veel van de leerkracht en van de kinderen. Aandacht voor sociaal-emotioneel leren is in deze groepen van groot belang. En soms kan wat extra aandacht naast de methode helpen om ook nieuwe kinderen een plaats te laten vinden in de groep.

Hoe doe je dat? is ontstaan vanuit de vraag van scholen naar verdiepend materiaal bij specifieke onderbouwthema’s. Een team van enthousiaste (liedjes)schrijvers, redacteuren, en marketeers van Kwintessens heeft het concept uitgewerkt. Hierin werden wij ondersteund door Marijne Sammels, gedragswetenschapper en Kwink-trainer.