Van 24 januari t/m 21 februari is de maand van de Bijbel

Categorieën
Van 24 januari t/m 21 februari is de maand van de Bijbel

 

Kwintessens biedt verschillende inspirerende en leerzame initiatieven in deze maand. Doe je mee?

Webinar Bijbelverhalen vertellen 10 februari 19.30

Vertel jij wel eens een Bijbelverhaal aan een groep kinderen? Dan herken je vast wel het gevoel bij sommige verhalen van ‘wat moet ik nu met dit verhaal?’. En sommige andere verhalen (de Ark van Noach) kan je wel dromen, maar wil je ook niet op de automatische piloot vertellen. Met dit webinar willen we je inspireren om meer leven in je les te krijgen. Je leert over het karakter en de betekenis van Bijbelverhalen. En je krijgt concrete tips voor het vertellen van de verhalen, met voorbeelden die je direct in de klas en kindernevendienst kunt gebruiken.
Meld je snel aan en doe mee! https://event.webinarjam.com/channel/Bijbelverhalen

Het webinar is op 10 februari vanaf 19:30u. Meld je aan en doe mee!

(Kan je niet op dit tijdstip? We nemen het webinar op. Meld je aan en je krijgt een link van ons om het webinar terug te luisteren). 


Quiz: Hoe goed ken jij de Bijbelverhalen? 

In de bijbel staan ontzettend veel verhalen. Sommige verhalen ken je misschien goed, andere niet of maar een beetje. Wat weet jij van de verhalen uit de bijbel? Tijd voor een (online) quiz met je klas of kindernevendienst of zondagsschool!
 
 
 
 

Speel: Wie ben ik - Bijbelse figuren

Hoeveel weet jij van de personen die in de Bijbel genoemd worden? Kan je ze omschrijven, weet je in welk bijbelboek
ze voorkomen of haal jij Mozes en Noach altijd door elkaar? En op welk bijbelse figuur zou jij wel willen lijken. Welk
karakter spreekt je het meest aan of welk bijbels figuur lijkt het meest op jou?

Leer bijbelse figuren kennen in het spel: Wie ben ik?

 


Hosanna! Bijbelverhalen die je bij blijven

Ken je het verhaal van Jezus op een ezel? Hij komt de stad binnengereden op een ezeltje. En hij wordt onthaald als een koning.
Vol overgave vertel ik mijn kleuters hoe de mensen hun jassen uitdoen en zo een ‘rode loper’ voor Jezus maken. Met mijn armen beeld ik de zwevende takken uit. En ik laat de enthousiaste geluiden horen die de mensen maken: ‘Hosanna!’

Met dat ik dat zeg, steekt Inge haar vinger op. Ze wipt op haar stoel en weer en er verschijnt een grote glimlach op haar gezicht. ‘Maar dat liedje ken ik juf!’ En ze begint te zingen: ‘Rosanne, ik weet dat er heel veel mannen zijn!’ Al snel zingt de hele klas mee: ‘Elke keer weer een ander en mijn doet ‘t pijn!’
Of dit is wat Nick en Simon voor ogen hadden bij het maken van dit liedje? En of dit nou is wat de mensen toen riepen en zongen? Vast niet. Maar dat het een feestje was in de klas, dat mag duidelijk zijn!

Het verhaal van de intocht zal voor mij altijd verbonden blijven met die zingende kleuters van toen. Dit soort momenten laten de verhalen leven. Omdat ze iets oproepen. Omdat ze raken. Omdat ze eigenlijk gaan over jou en mij.

Ook jullie zijn verhalen vertellers. Elk dag of elke week laten jullie verhalen leven. Zijn er Bijbelverhalen die iets teweegbrachten in de klas? Of bij jezelf? Laten we dit delen met elkaar: mail jouw anekdote naar nieuws@kwintessens.nl