Kinderen leren om aardig te doen
Aardig doen is voor kleuters doorgaans nog een vrij algemeen concept. Hoe vaak zeggen we niet tegen een kleuter ‘aardig zijn voor elkaar, hoor’. Maar wat doe je dan precies? Hoe ziet aardig zijn eruit? Wat zeg je wel en wat juist niet? Aardig doen begint met je kunnen inleven in een ander. En dat is nu precies wat kleuters nog aan het leren zijn.




Prentenboek over Aardig doen
In het prentenboek Aardig doen wordt aan de hand van herkenbare situaties duidelijk wat bedoeld wordt met ‘aardig doen’ en waarom het zo belangrijk is.
In het verhaal krijgen de dieren te maken met een nieuwe postbode. Het valt de dieren op dat deze postbode Emmabel uiterst vriendelijk is en allerlei aardige dingen doet. Iedereen wil wel een beetje op haar lijken. Hierdoor gaan de dieren zelf ook aardige dingen doen. De buurt wordt er nog leuker door! Uiteindelijk besluiten de dieren Emmabel te verrassen met een feest.
Vaardigheden oefenen bij Aardig doen
Door het verhaal te lezen, de vragen met de kleuters te bespreken en de vaardigheden te oefenen worden ze er steeds aan herinnerd om aardig te doen. Wie goed doet, goed ontmoet. In de groep kunnen deze oefeningen dan ook een positief effect hebben op het groepsklimaat. Belangrijk is dat aardig doen tegen anderen niet meteen hoeft te betekenen dat je iedereen even aardig vindt of dat iedereen je beste vriend moet zijn. Aardig doen, kun je tegen iedereen.
Het niveau van de vaardigheden is afgestemd op groep 1-3 van het basisonderwijs.
In dit deel komen de volgende vaardigheden aan bod:
- Aandacht hebben voor de ander
- Andere kinderen bij naam kennen
- Complimenten geven
- Contact zoeken
- Een ander vergeven
- Elkaar helpen
- Iemand mee laten doen
- Jezelf voorstellen en vragen wie de ander is
- Rekening houden met (de gevoelens van) een ander
- Samen leuke dingen doen
- Sorry zeggen
- Troosten/geruststellen
- Vragen of je iets mag lenen/gebruiken
- Vriendelijk op elkaar reageren
- Weten hoe aardig doen voelt
- Weten wat aardig doen betekent
- Weten wat je (nog niet) kan
Leren met Hoe doe je dat?
- Grote en kleurrijke illustraties.
- Aparte website met materiaal zoals liedjes, werkbladen en spelletjes.
- Opzichzelfstaande delen - kies het thema dat aansluit bij de leerbehoefte van je leerlingen.
- Dieren spelen de hoofdpersonen in de verhalen, waardoor kinderen makkelijker vrijuit meedenken over situaties.
- De vragen in de verhalen stimuleren de kinderen om alternatieven te bedenken waardoor ze spelenderwijs hun sociale en emotionele vaardigheden oefenen.


Dit zeggen leerkrachten over de verhalen van Hoe doe je dat? in de klas
De boeken hebben een heldere vormgeving en bevatten handige werkvormen die goed te gebruiken zijn.
M. Trooster
Over Hoe doe je dat?
Hoe doe je dat? is een prentenboekenserie voor kinderen in de onderbouw. Elk deel uit de serie behandelt een onderwerp waarmee je in de klas op een gerichte manier kunt werken aan de sociale en emotionele vaardigheden van de kinderen.
Hoe doe je dat? is geschikt als aanvulling op een SEL-methode zoals Kwink.


Het belang van
sociaal-emotioneel leren
Door aandacht te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, doen ze essentiële vaardigheden op zoals het omgaan met emoties, beslissingen nemen en omgaan met anderen. Door het toepassen van sociaal-emotioneel leren in de klas, bevorder je de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en bereid je ze voor op een succesvolle loopbaan en relaties met anderen in de toekomst.