Hoe doe je dat? - Deel 14 Aardig doen
Emmabel is de nieuwe postbode in de straat. Elke morgen zwaait ze naar de dieren en zegt ze vriendelijk ‘Goedemorgen!’ De aardige dingen die postbode Emmabel doet werken aanstekelijk. De dieren maken vaker een praatje met elkaar, vragen hoe het gaat en helpen als het nodig is. Zo wordt het steeds fijner in de straat!
Dit prentenboek met werkvormen is onderdeel van de serie Hoe doe je dat? voor de onderbouw.
Meer informatie
In dit deel komen de volgende vaardigheden aan bod:
- Een ander mee laten spelen
- Contact zoeken
- Andere kinderen bij naam kennen
- Verschillen en overeenkomsten ervaren tussen zichzelf en anderen
- Sterktes en zwaktes kennen van een ander
- Rekening houden met gevoelens en wensen van anderen
- Een ander troosten
- Een ander helpen
- Sorry zeggen
- Complimenten geven
- Zich aan afspraken houden
- Vragen of je iets mag lenen/gebruiken
Website
Op de website hoe-doe-je-dat-voor-onderbouw.nl vind je extra materialen, zoals liedjes en downloads van werkbladen.
Kenmerken
Bestelnummer | 0714 |
---|---|
Auteur(s) | Mariska Bijvank, Erik Idema, Jolanda van der Marel, Marijne Sammels, Cora Vlaming, Karine van der Zon-Mels |
Illustrator(en) | Adriaan Bijloo |
ISBN | 9789057886171 |
Aantal pagina's | 40 |
Verschijningsjaar | 2025 |
Productuitvoering | hardcover |
Formaat | 29,7 x 21 cm |
Type product | prentenboek |
Serie
De serie Hoe doe je dat?
In deze prentenboekenserie verkennen kinderen in de onderbouw, samen met de leerkracht, concrete (gedrags)situaties. Ideaal voor scholen die sociaal-emotioneel leren vanaf de eerste schooldag goed op de kaart willen zetten.
In elk deel staat een herkenbaar onderwerp uit het leven van jonge kinderen centraal. Dit biedt de leerkracht de kans om hier dieper op in te gaan. Situaties worden vanuit verschillende invalshoeken behandeld. Hoe doe je dat? is daarmee heel geschikt als aanvulling op een SEL-methode, zoals Kwink.
Met Hoe doe je dat?
- Zoom je in op herkenbare situaties en thema’s voor onderbouwleerlingen. Klassikaal, maar ook in kleinere groepjes (geschikt voor interventies)
- Werk je gericht aan vaardigheden die passen bij leerlingen in de onderbouw; de vaardigheden waaraan je werkt staan expliciet vermeld bij de werkvormen
- Ben je verzekerd van een serie met een stevig pedagogisch fundament
- Ga je met jonge kinderen aan de slag met het verkennen en herkennen van emoties en het oefenen van sociale vaardigheden
- Neem je leerlingen in de onderbouw met humoristische verhalen mee langs herkenbare
situaties. Het creatieve oefenmateriaal zorgt voor de transitie van de verhalen - Heb je mooie gespreksstof met jonge kinderen over onderwerpen die hen raken, en zorg je zo voor een goede basis!
Bekend van




