Dood en verdriet in de klas
Leskatern over rouw
Hoe behandel je in de klas het thema dood en verdriet? Rouw kan in ieder kinderleven voorkomen en is vaak ingrijpend. Het is daarom belangrijk om hier op een goede manier mee om te gaan. Zo creëer je een veilige en betrokken klasomgeving.
In ons nieuwe katern delen we suggesties voor onder-, midden- en bovenbouw om samen stil te staan bij dit thema vanuit een levensbeschouwelijk perspectief. De suggesties zijn afkomstig uit onze methodes Trefwoord, Kind op Maandag, Hemel en Aarde en Kind op Zondag.
Liedjes bij het thema
Wie luistert er graag naar muziek als hij of zij verdrietig is? Waarom? Welke muziek horen de kinderen graag als ze verdrietig zijn? Lees de tekst voor van ‘Troostliedje’ en laat de kinderen hun eigen troostmuziek noemen. Kies een aantal nummers uit om samen te beluisteren. Wat vindt de groep mooie muziek om mee getroost te worden?
Troostliedje (onderbouw)
Als ik je naam noem
Gratis lesmateriaal van Kwintessens
In de klas aan de slag met wat er vandaag speelt? In de wereld, in je groep of bij een kind? Soms kun je hierbij wel wat hulp gebruiken. Kwintessens biedt inspirerend lesmateriaal dat je hierbij ondersteunt. Het lesmateriaal is gratis en word je aangeboden door de makers van onze methodes, Trefwoord, Kwink, Hemel en Aarde en Kind op Maandag.
Kalender voor
bijzondere dagen
Met deze kalender besteed je in de klas aandacht aan deze feest- en gedenkdagen. Met onze lessuggesties maken kinderen kennis met de rituelen en gebruiken, en leren ze meer over verschillende culturen.
Levensbeschouwing:
Onderwerpen die raken
Hoe behandel je in de klas het thema dood en verdriet. Of hoe praat je over oorlog en vrede? Hoe besteed je aandacht aan duurzaamheid of solidariteit? Kwintessens biedt gratis leskaternen over deze onderwerpen.
Lesmateriaal
bij de actualiteit
De makers van Kwink bieden diverse leskaternen en werkvormen aan rondom momenten in het schooljaar, zoals de Gouden Weken, Week tegen Pesten, Week van de Lentekriebels of het einde van het schooljaar.