Hoe doe je dat? - Deel 15 Omgaan met afscheid
Op zaterdag komen Ep, Odette, Koe en Muis altijd samen bij het bankje. Om te voetballen, te kletsen en om gezellig bij elkaar te zijn. Maar deze zaterdag is Muis er niet. En de week erna alweer niet. Ep, Odette en Koe missen hem erg. Waar is hij heen? Zou hij ziek zijn? Of op reis? De dieren zijn uit hun doen, maar allemaal op hun eigen manier. Zo gaat dat als je iemand mist.
Dit prentenboek met werkvormen is onderdeel van de serie Hoe doe je dat? voor de onderbouw.
Meer informatie
In dit deel komen de volgende vaardigheden aan bod:
- Afscheid nemen
- Afscheidsrituelen gebruiken
- Belangstelling tonen voor een ander
- Betrokken zijn
- Contact houden
- Een ander troosten
- Herkennen van gevoelens bij jezelf en een ander
- (Samen) herinneringen ophalen
- Jezelf kennen
- Omgaan met het gevoel van gemis
- Omzien naar elkaar
- Rekening kunnen houden met de gevoelens van een ander
- Verdergaan na afscheid
- Weten dat de ander zich anders kan voelen dan jij
- Weten dat het oké is om verdrietig te zijn
- Weten wat je kunt doen om je beter te voelen
Website
Op de website hoe-doe-je-dat-voor-onderbouw.nl vind je extra materialen, zoals liedjes en downloads van werkbladen.
Kenmerken
Bestelnummer | 0715 |
---|---|
Auteur(s) | Mariska Bijvank, Erik Idema, Jolanda van der Marel, Marijne Sammels, Cora Vlaming, Karine van der Zon-Mels |
Illustrator(en) | Adriaan Bijloo |
ISBN | 9789057886201 |
Aantal pagina's | 40 |
Verschijningsjaar | 2025 |
Productuitvoering | hardcover |
Formaat | 29,7 x 21 cm |
Type product | prentenboek |
Serie
De serie Hoe doe je dat?
In deze prentenboekenserie verkennen kinderen in de onderbouw, samen met de leerkracht, concrete (gedrags)situaties. Ideaal voor scholen die sociaal-emotioneel leren vanaf de eerste schooldag goed op de kaart willen zetten.
In elk deel staat een herkenbaar onderwerp uit het leven van jonge kinderen centraal. Dit biedt de leerkracht de kans om hier dieper op in te gaan. Situaties worden vanuit verschillende invalshoeken behandeld. Hoe doe je dat? is daarmee heel geschikt als aanvulling op een SEL-methode, zoals Kwink.
Met Hoe doe je dat?
- Zoom je in op herkenbare situaties en thema’s voor onderbouwleerlingen. Klassikaal, maar ook in kleinere groepjes (geschikt voor interventies)
- Werk je gericht aan vaardigheden die passen bij leerlingen in de onderbouw; de vaardigheden waaraan je werkt staan expliciet vermeld bij de werkvormen
- Ben je verzekerd van een serie met een stevig pedagogisch fundament
- Ga je met jonge kinderen aan de slag met het verkennen en herkennen van emoties en het oefenen van sociale vaardigheden
- Neem je leerlingen in de onderbouw met humoristische verhalen mee langs herkenbare
situaties. Het creatieve oefenmateriaal zorgt voor de transitie van de verhalen - Heb je mooie gespreksstof met jonge kinderen over onderwerpen die hen raken, en zorg je zo voor een goede basis!
Bekend van




