Hoe doe je dat? - Deel 13 Respect
Bakker Ep heeft iets nieuws in zijn winkel: Broodje respect. Dit speciale broodje krijg je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen. Je moet laten zien dat je zelf ook respect hebt: dat je de bakker groet, op je beurt wacht, op een nette manier iets vraagt en alsjeblieft en dankjewel zegt. De klanten krijgen zo niet alleen een broodje, maar ook een lesje respect. Maar ook de bakker moet soms nog leren wat respect is.
Dit prentenboek met werkvormen is onderdeel van de serie Hoe doe je dat? voor de onderbouw.
Meer informatie
In dit deel komen de volgende vaardigheden aan bod:
- Eerbied tonen
- Rekening houden met een ander
- Omzien naar elkaar
- Omgaan met verschillen (respect voor de mening van een ander)
- Respect vragen is respect tonen
- Autoriteit erkennen
- Afstemmen op de ander en de omgeving
- Op je beurt wachten
- Luisteren naar de juf/meester
- Netjes iets vragen (of je mee mag doen/ of je iets mag lenen)
- Op tijd zijn
- Zich aan de afspraken/regels houden
- Zorgvuldig met materialen omgaan
- Netjes opruimen
- Sorry zeggen
- Anderen aankijken tijdens het praten
- Een ander behandelen zoals jezelf behandeld wil worden
- Begroeten
Website
Op de website hoe-doe-je-dat-voor-onderbouw.nl vind je extra materialen, zoals liedjes en downloads van werkbladen.
Kenmerken
Bestelnummer | 0713 |
---|---|
Auteur(s) | Mariska Bijvank, Erik Idema, Jolanda van der Marel, Marijne Sammels, Cora Vlaming, Karine van der Zon-Mels |
Illustrator(en) | Adriaan Bijloo |
ISBN | 9789057886164 |
Aantal pagina's | 40 |
Verschijningsjaar | 2025 |
Productuitvoering | hardcover |
Formaat | 29,7 x 21 cm |
Type product | prentenboek |
Serie
De serie Hoe doe je dat?
In deze prentenboekenserie verkennen kinderen in de onderbouw, samen met de leerkracht, concrete (gedrags)situaties. Ideaal voor scholen die sociaal-emotioneel leren vanaf de eerste schooldag goed op de kaart willen zetten.
In elk deel staat een herkenbaar onderwerp uit het leven van jonge kinderen centraal. Dit biedt de leerkracht de kans om hier dieper op in te gaan. Situaties worden vanuit verschillende invalshoeken behandeld. Hoe doe je dat? is daarmee heel geschikt als aanvulling op een SEL-methode, zoals Kwink.
Met Hoe doe je dat?
- Zoom je in op herkenbare situaties en thema’s voor onderbouwleerlingen. Klassikaal, maar ook in kleinere groepjes (geschikt voor interventies)
- Werk je gericht aan vaardigheden die passen bij leerlingen in de onderbouw; de vaardigheden waaraan je werkt staan expliciet vermeld bij de werkvormen
- Ben je verzekerd van een serie met een stevig pedagogisch fundament
- Ga je met jonge kinderen aan de slag met het verkennen en herkennen van emoties en het oefenen van sociale vaardigheden
- Neem je leerlingen in de onderbouw met humoristische verhalen mee langs herkenbare
situaties. Het creatieve oefenmateriaal zorgt voor de transitie van de verhalen - Heb je mooie gespreksstof met jonge kinderen over onderwerpen die hen raken, en zorg je zo voor een goede basis!
Bekend van




