Kinderen leren hoe je omgaat met winnen en verliezen

Een spelletje winnen is natuurlijk altijd leuker dan verliezen. Maar ook verliezen hoort bij het leven en daarom is het belangrijk dat kinderen leren hoe ze daar mee om moeten gaan. En misschien nog wel belangrijker: gaat het uiteindelijk wel om het winnen, of om iets anders?

 

Een dag vol met spelletjes voor Egel en Schildpad

In dit verhaal gaat Pim een dagje naar het meer, lekker zwemmen en uitrusten in zijn hangmat. Maar wanneer hij terugkomt van het zwemmen, ligt er iemand anders in zijn hangmat. Hij wil zijn hangmat terug, maar het dier dat erin ligt, wil er niet uit. Wat nu? Hij probeert op verschillende manieren voor zichzelf op te komen. Gelukkig lukt het hem om zijn plekje in zijn hangmat terug te krijgen. 

Sociale vaardigheden bij winnen en verliezen

Het thema in dit tiende deel van de Hoe doe je dat? serie draait om winnen en verliezen. Bij het spelen van de sporten en spellen ervaren Egel en Schildpad verschillende emoties zoals trots of iets heel spannend vinden. Net zoals veel kleuters komen Egel en Schildpad in de verleiding om regels te overtreden of vals te spelen. Ze ervaren hoe het is om te winnen, maar leren ook dat het belangrijk is om rekening te houden met degenen die niet gewonnen hebben. En ze leren dat verliezen er ook bij hoort, omdat niet iedereen kan winnen. Uiteindelijk leren ze dat samen spelen en wedstrijdjes doen misschien wel net zo belangrijk is als winnen.

 

In dit deel komen de volgende vaardigheden aan bod:

  • Belangstelling tonen voor een ander
  • Doorzetten
  • Een ander aanmoedigen
  • Een ander en jezelf moed inpraten
  • Een ander feliciteren
  • Een compliment geven
  • (Elkaar) helpen
  • Gevoelens (op een gepaste manier) kunnen uiten
  • Herkennen en benoemen van gevoelens bij jezelf en anderen
  • Iemand om hulp vragen
  • Je aan de (spel)regels houden
  • Nadenken voordat je een keuze maakt
  • Nee (durven) zeggen
  • Op je beurt wachten
  • Rekening houden met de gevoelens van een ander
  • Rustig blijven
  • Samen een overwinning vieren
  • Samenwerken / samen spelen
  • Vertrouwen hebben in eigen kunnen
  • Vriendelijk op een ander reageren
  • Weten wat je wel en (nog) niet kan
  • (Zelf) rustig worden

Werkvormen om te leren verliezen en te winnen

De leerkracht start met het voorlezen van het prentenboek, waarna het verhaal besproken kan worden aan de hand van de vragen. In ieder boek staan echter ook verschillende werkvormen waarmee de kinderen spelenderwijs aan hun emotionele en sociale vaardigheden kunnen werken. De oefeningen en spelvormen die buiten en binnen kunnen worden uitgevoerd, zijn bijvoorbeeld een poppenspel, kringactiviteit, memoryspel of knutselopdracht. Er is genoeg ondersteunend materiaal om lekker zelf te oefenen en te ervaren!

 

Blader hieronder door het inkijkexemplaar!

Waarom leren met Hoe doe je dat?

  • Grote en kleurrijke illustraties om de kinderen mee te laten genieten
  • Aparte website met materiaal zoals liedjes, werkbladen en spelletjes
  • Opzichzelfstaande delen zodat je het thema kan kiezen dat aansluit bij de leerbehoefte van de kinderen

Bestel deel 10 van de serie hier

Wat leerkrachten zeggen over de verhalen van Hoe doe je dat? in de klas

"De kinderen zijn enthousiast en de verhalen zijn herkenbaar voor jonge kinderen. Samen bespreken wij het verhaal en spelen we het met handpoppen nog na. Zo zien de kinderen hoe de situatie er echt uitziet. Dat geeft een mooie houvast en levert mooie kringgesprekken op. "

R. Snoek – De Blokwhere

 

Over de serie Hoe doe je dat?

Hoe doe je dat? is een prentenboekenserie voor kinderen in de onderbouw. Elk deel uit de serie behandelt een onderwerp waarmee je in de klas op een gerichte manier kunt werken aan de sociale en emotionele vaardigheden van de kinderen. Dieren spelen de hoofdpersonen in de levendige verhalen, waardoor kinderen makkelijker vrijuit meedenken over situaties zoals geduld hebben, samenwerken en pesten. De vragen in de verhalen stimuleren de kinderen om alternatieven te bedenken waardoor ze spelenderwijs hun sociale en emotionele vaardigheden oefenen.

 

Hoe doe je dat? is geschikt als aanvulling op een SEL-methode zoals Kwink en is beschikbaar in de vorm van losse boeken én als abonnement.

Waarom sociaal-emotioneel leren op school?

Door aandacht te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, doen ze essentiële vaardigheden op zoals het omgaan met emoties, beslissingen nemen en omgaan met anderen. Door het toepassen van sociaal-emotioneel leren in de klas, bevorder je de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en bereid je ze voor op een succesvolle loopbaan en relaties met anderen in de toekomst.