Kinderen om leren gaan met teleurstelling

Een uitje dat niet doorgaat of niet kunnen spelen met dat ene vriendje; voor kinderen kan de teleurstelling groot zijn wanneer de dingen niet verlopen zoals verwacht. Leren omgaan met tegenslag helpt kinderen om veerkrachtiger te zijn en zelf naar oplossingen te zoeken.

 

Odette, Hassel en Egel gaan in dit verhaal een luchtballonvaart maken met tante Odilia. Maar wanneer het te hard waait, kan hun uitje niet doorgaan. Tante Odilia verzint iets anders om samen te doen. De volgende dag kunnen ze dan eindelijk in de luchtballon, maar dan vergeet Odette haar tas met lekkers. Wat een pech! Gelukkig weten ze er ondanks alle teleurstellingen toch een leuke dag van te maken.

Prentenboek over omgaan met teleurstelling 

Elk deel uit de Hoe doe je dat? serie bevat een ander thema. In dit achtste deel leren kinderen vanuit verschillende invalshoeken vaardigheden om met teleurstelling om te gaan. Het gaat om materiële teleurstellingen (je krijgt iets niet), persoonlijke teleurstellingen (iemand heeft iets beloofd maar komt de belofte niet na), teleurstellingen over een activiteit die niet doorgaat en teleurstellingen over het (nog) niet beheersen van een vaardigheid. 

 

Bestel Omgaan met teleurstelling

Met teleurstelling omgaan op verschillende manieren

De reacties en emoties van Hassel, Odette en Egel op deze teleurstellingen zijn heel verschillend. Door het verhaal te lezen en te bespreken aan de hand van vragen en door het oefenen van diverse vaardigheden, krijgen kinderen meer inzicht in hoe zij omgaan en kunnen omgaan met teleurstelling. Ze leren de emoties herkennen die horen bij teleurgesteld zijn en kunnen aan de hand van activiteiten zelf oefenen om ook anders met dit soort situaties om te kunnen gaan.

 

In het boek staan verschillende soorten spellen, liedjes, versjes en tekenopdrachten om samen met de leerlingen aan de slag te gaan met het thema teleurstelling. En extra fijn: sommige oefeningen en spellen zijn ook geschikt om buiten te doen!

 

 

In dit deel komen de volgende vaardigheden aan bod:

  • Benoemen en herkennen van gevoelens bij jezelf en de ander
  • Elkaar helpen
  • Gevoelens (op een gepaste manier) kunnen uiten
  • Helpende gedachten gebruiken
  • Iemand om hulp vragen
  • Naar een ander luisteren (als diegene sorry zegt)
  • Positief reageren als iets anders gaat dan je wil
  • Rekening houden met de gevoelens van een ander
  • Rustig worden
  • Samen voor een fijne sfeer in de groep zorgen
  • Verschillen en overeenkomsten opmerken tussen jezelf en anderen
  • Volhouden als iets niet direct lukt
  • Vriendelijk op elkaar reageren
  • Weten dat gevoelens kunnen veranderen
  • Weten wat je (nog niet) kan

Waarom leren met Hoe doe je dat?

  • Grote en kleurrijke illustraties.
  • Aparte website met materiaal zoals liedjes, werkbladen en spelletjes.
  • Opzichzelfstaande delen - kies het thema dat aansluit bij de leerbehoefte van je leerlingen.
  • Dieren spelen de hoofdpersonen in de verhalen, waardoor kinderen makkelijker vrijuit meedenken over situaties.
  • De vragen in de verhalen stimuleren de kinderen om alternatieven te bedenken waardoor ze spelenderwijs hun sociale en emotionele vaardigheden oefenen.

Wat leerkrachten zeggen over de verhalen van Hoe doe je dat? in de klas

De kinderen zijn enthousiast en de verhalen zijn herkenbaar voor jonge kinderen. Samen bespreken wij het verhaal en spelen we het met handpoppen nog na. Zo zien de kinderen hoe de situatie er echt uitziet. Dat geeft een mooie houvast en levert mooie kringgesprekken op.

R. Snoek – De Blokwhere

 

Over de serie Hoe doe je dat?

Hoe doe je dat? is een prentenboekenserie voor kinderen in de onderbouw. Elk deel uit de serie behandelt een onderwerp waarmee je in de klas op een gerichte manier kunt werken aan de sociale en emotionele vaardigheden van de kinderen. Dieren spelen de hoofdpersonen in de levendige verhalen, waardoor kinderen makkelijker vrijuit meedenken over situaties zoals geduld hebben, samenwerken en pesten. De vragen in de verhalen stimuleren de kinderen om alternatieven te bedenken waardoor ze spelenderwijs hun sociale en emotionele vaardigheden oefenen.

 

Hoe doe je dat? is geschikt als aanvulling op een SEL-methode zoals Kwink.

Waarom sociaal-emotioneel leren op school?

Door aandacht te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, doen ze essentiële vaardigheden op zoals het omgaan met emoties, beslissingen nemen en omgaan met anderen. Door het toepassen van sociaal-emotioneel leren in de klas, bevorder je de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en bereid je ze voor op een succesvolle loopbaan en relaties met anderen in de toekomst.