Wijs worden met bronverhalen
Hoe maak je kinderen nieuwsgierig naar levensbeschouwelijke verhalen? Hoe ontwerp je levensbeschouwelijk onderwijs dat uitdagend en waardevol is voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond?
Dit visie- en praktijkboek wil leraren basisonderwijs vertrouwd maken met een creatieve, dialogische en kritische benadering van levensbeschouwelijk onderwijs. Een visie waarin het leren kennen van zinrijke bronverhalen uit verschillende levensbeschouwelijke tradities door leerlingen centraal staat.
Gratis verzending van studieboeken! Dit wordt automatisch verrekend in het winkelwagentje. Combinaties met andere uitgaven mogelijk.
Gegevens
Hoe maak je kinderen nieuwsgierig naar levensbeschouwelijke verhalen? Hoe ontwerp je levensbeschouwelijk onderwijs dat uitdagend en waardevol is voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond?
Dit visie- en praktijkboek wil leraren basisonderwijs vertrouwd maken met een creatieve, dialogische en kritische benadering van levensbeschouwelijk onderwijs. Een visie waarin het leren kennen van zinrijke bronverhalen uit verschillende levensbeschouwelijke tradities door leerlingen centraal staat.
Veel leraren in het bijzonder en openbaar basisonderwijs praktiseren een vorm van godsdienstig of levensbeschouwelijk onderwijs die lange tijd in de school gebruikelijk was. Nu de leerlingenpopulatie in sociaal, cultureel en religieus opzicht zo divers is, en steeds minder leraren van binnenuit vertrouwd zijn met de waaier aan religieuze en levensbeschouwelijke tradities, is een nieuwe benadering van levensbeschouwelijk onderwijs gewenst. Een benadering die alle leerlingen in de klas, hoe verschillend ook, uitdaagt om waardevolle bronnen uit uiteenlopende tradities spelenderwijs en vragenderwijs te leren kennen en onderzoeken.
Het eerste deel van dit boek (deel A) bevat bouwstenen voor een samenhangende pedagogische visie op levensbeschouwelijk onderwijs. In het tweede deel (deel B) worden zeven voorbeelden van levensbeschouwelijke verhalen uit uiteenlopende tradities vanuit de gepresenteerde visie uitgewerkt. In het derde deel (deel C) worden werkwijzen en werktuigen beschreven die elke leraar kan gebruiken als leerlingen kennis maken met de rijkdom aan levensbeschouwelijke verhalen.
Meer informatie
Bestelnummer | 0699 |
---|---|
Auteur(s) | Bas van den Berg |
Illustrator(en) | Jan Puik |
ISBN | 9789057885037 |
Aantal pagina's | 144 |
Verschijningsjaar | 2017 |
Productuitvoering | hardcover |
Formaat | 17 x 24 cm |