Een klas vol kleur
Iedereen heeft kleur, ook in de klas. Leerlingen, leraren en schooldirecteuren ervaren, reageren en oordelen vanuit hun eigen cultuur. Culturele diversiteit leidt tot misverstanden, maar wie zich bewust is van zijn kleur, kan beter communiceren, beter inspelen op verschillen en de diversiteit inzetten als inspiratiebron en verrijking.
Dit deel uit de serie Leraren en… competenties is bestemd voor leraren en directeuren die werken in de dagelijkse praktijk van een ‘ klas vol kleur’. Het boek biedt theorie, maar is vooral gericht op de ontwikkeling van praktische vaardigheden.
Gegevens
Een leraar zal individuele opvattingen en het gedrag van (ouders van) kinderen moeten leren zien en kennen. Daarbij is het van belang dat de leraar zich bewust is van zijn of haar eigen cultuur. De ontwikkeling van kinderen staat in relatie tot de multiculturele context. Doel is om elkaar daadwerkelijk te ontmoeten op een wijze die recht doet aan de diversiteit en aansluit bij de ontwikkelingsfase van het kind.
Een klas vol kleur begint met een brede introductie van intercultureel en interreligieus onderwijs in Nederland tegen de achtergrond van de maatschappelijke discussie hierover. Vervolgens ligt de nadruk op de ontwikkeling van de competenties kennis, begrip, houding en gedrag in relatie tot culturele diversiteit. Met de reflectieve teksten en opdrachten kunnen leraren zich bewust worden van hun eigen mening, houding en vaardigheden rond intercultureel en interreligieus onderwijs. Daarnaast biedt de uitgave theorie en opdrachten ter ondersteuning van de invulling van het schoolbeleid op dit terrein.
Meer informatie
Bestelnummer | 0694 |
---|---|
Auteur(s) | Robert Teune |
ISBN | 9789057884665 |
Aantal pagina's | 150 |
Verschijningsjaar | 2015 (tweede druk) |
Productuitvoering | paperback |
Formaat | A4 |